Pozor na „zázračné“ přípravky na hubnutí

Koronakrize má další nečekaný dopad a přináší lidem další problém, a to kila navíc. Opatření proti nákaze nahrávají z řady důvodů tloustnutí a tak Češi během pandemie začali přibírat, dokonce i několik kilo za měsíc. Lidem jednak chybí pravidelný pohyb a také při práci z domova mají jídlo neustále na dosah. 

Zvyšující se váhu se tak řada z nich snaží rychle řešit. Na internetu najdeme nespočet diet slibujících rychlý váhový úbytek. Mezi ně patří i poslední dobou velmi oblíbená tzv. ketodieta, která se stává doslova dietním fenoménem. Možná jste o ní taky slyšeli, oblíbila si ji řada celebrit, i sportovců, možná si ji pochvaluje i někdo z vašeho okolí. Je založena na tom, že je ve stravě minimalizováno množství sacharidů. Řada společností nabízí na internetu různé produkty v rámci keto diety, jako jsou nejrůznější proteinová jídla, nápoje a další doplňky.

Stejně jako u jiných nákupů i zde platí, že než spotřebitel na internetu výrobky s označením „keto“ vloží do košíku, měl by si prodávajícího dobře proklepnout. Důležité je vzít rozum do hrsti. Některé podvodné nabídky lze rozpoznat na první pohled. Slibuje Vám reklama, že stačí brát jednu zázračnou tabletku denně a úbytek 15 kg tuku za měsíc bez změny stravovacích a pohybových návyků, tedy bez jakékoliv námahy, je zaručen? Pak zdravý selský rozum velí, že něco není v pořádku.

Své zkušenosti s hubnutím můžete napsat ostatním i zde

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) i Česká obchodní inspekce před různými neseriózními weby, které nabízející zázračné pilulky na hubnutí, pravidelně varují na svých stránkách. Některé nabídky obsahují klamavé informace a některé produkty zase nemají deklarované účinky. Internetoví podvodníci totiž využívají tento výživový trend, a nabízejí na svých internetových stránkách výrobky, které jsou prezentovány jako mimořádně účinné při hubnutí, ovšem není tomu tak. Provozovatelé webových stránek propagující „zázračné produkty na hubnutí“ nezřídka používají nekalé obchodní praktiky. Nabízené výrobky se také mnohdy snaží budit dojem, že jsou léčivým přípravkem. Ve skutečnosti se však jedná pouze o doplněk stravy, tedy potravinu. V textech jsou používána tzv. léčebná tvrzení a neschválená zdravotní tvrzení v rozporu s právními předpisy.

Tyto weby jsou sice v češtině, zboží prodávají v českých korunách a nabízí doručení zásilky do Česka, ve skutečnosti ale provozovatelé pochybných stránek sídlí většinou mimo území Evropské unie, případně jejich sídlo nejde vůbec identifikovat. U těchto prodejců pak dodržování předpisů lze jen stěží vymáhat.

Jako domnělé důkazy o účinnosti slouží uživatelské recenze, které jsou však podvržené. Podvodné výrobky bývají propagovány fiktivními osobnostmi působícími jako odborníci, ale přitom jsou vymyšlené, nebo osobnostmi, které o svém účinkování v reklamě ani nevědí. Zákazníci si tak kupují výrobky, které nejen, že nemají deklarované účinky a tak vlastně přicházejí o své peníze, ale v horším případě mohou obsahovat škodlivé látky, které mohou i ublížit.

A jak tedy spotřebitel zjistí, kterým webům je lépe se vyhnout? Přehled rizikových webů potravinářská inspekce zveřejňuje na svých stránkách www.potravinynapranyri.cz, kde pro ně založila speciální sekci – rizikové weby. Podobnou sekci má na svých stránkách i ČOI.

Pojďme si na závěr opět připomenout důležité Rady pro nákup na internetu:

Vůbec nejdůležitější pro úspěšný nákup na internetu je pečlivý výběr e-shopu, na kterém nakoupíme. Vzhledem k velkému počtu falešných e-shopů působících v online prostředí je obezřetnost zcela na místě. Na první pohled se seriózní e-shopy od těch problematických bohužel  příliš neliší. Dobře vypadající stránky se spoustou obrázků lze dnes vytvořit poměrně snadno. Čím víc informací se budete snažit o e-shopu zjistit, tím více eliminujete případné riziko spojené s problematickým nákupem.

Které indicie nám mohou napovědět, zda je e-shop skutečně seriózní? 

  • Údaje o provozovateli. Za velmi nedůvěryhodné se považuje to, pokud obchodník ve svých kontaktech nezveřejňuje oficiální název, adresu sídla a IČO. Tento údaj přitom totiž musí na svém webu uvádět ze zákona. Přestože by vám bylo zboží doručeno, při chybějící identifikaci prodejce, nebudete mít kam vadné zboží vrátit, případně kde uplatnit reklamaci.
  • Obchodní podmínky. Na stránkách e-shopu rovněž nesmí chybět obchodní podmínky, informace o dopravě, platbě a postupu při případném vrácení zboží nebo reklamaci. Pokud s některým ustanovením obchodních podmínek nesouhlasíte, raději se poohlédněte po jiném prodejci.
  • Příliš nízké ceny, nebo prodej sortimentu, který už není v prodeji. Nízká cena za módní a značkové zboží je vždy podezřelá. Raději v tom případě nevolte platbu předem, je lepší připlatit si za dobírku. Pečlivě si e-shop prověřte i pokud  tuto možnost platby vůbec nenabízí!
  • Recenze zákazníků. Existují servery, které sbírají recenze zákazníků.  Tyto užitečné informace vám mohou pomoci ověřit důvěryhodnost e-shopu. U nedávno založených e-shopů, bez dostatečného počtu recenzí zákazníků, buďte obezřetní. Pokud má e-shop větší množství negativních recenzí, pak raději nespoléhejte na to, že Vám se nic podobného nepřihodí.
  • Platba. U neověřeného e-shopu raději zvolte platbu na dobírku.
Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient