Proč byste měli věnovat energii sledování trhu? Abyste na trhu uspěli! Když zvolíte příliš vysoké ceny, lidé nebudou výrobky kupovat. Příliš nízká částka zase často evokuje pocit nevalné kvality. A jak z toho ven? Pomůže monitoring cen.
Jak to rozhodně nedělat?
Ceny lze každopádně monitorovat i tak, že budete chodit po obchodech a sledovat cenovky. Tak už se to ovšem dnes nedělá, žijeme v době internetové, a proto můžete hlídání cen konkurence provozovat z domova. Stačí si otevřít jejich e-shop nebo si do vyhledávače zadat určitý výrobek a podívat se, na kolik si jej cení v ostatních obchodech. Taky si můžete přihlásit odběr e-mailových newsletterů, abyste se orientovali v aktuálních akcích a mohli na ně reagovat. Ale přece jen existují i efektivnější způsoby sledování cen konkurence.
Co všechno sledování trhu přinese?
Nemusíte se zaměřovat pouze na porovnávání cen konkurence. Přínosné pro vás mohou být veškeré informace o nabízených produktech. Zjistíte třeba, co vám chybí v sortimentu, jak mění ceny před Vánoci a po nich, jestli mají speciální akce na Valentýna apod. Tohle všechno využijete, ať už patříte mezi zkušené podnikatele, nebo nováčky.
Koho vůbec sledovat?
Není pochyb o tom, že nejlépe se poučíte od velkých firem, které jsou mezi lidmi známé. Monitoring cen konkurence by se však měl zaměřovat i na menší společnosti. Obzvlášť pokud vaše firma patří mezi ty se skromnějším počtem zaměstnanců a nižším obratem, určitě se zaměřte na firmy podobné velikosti. A úplně nejlepší jsou takové, s nimiž máte vlastní zkušenosti. Pozor ale, aby pak vaše inspirace jejich taktikou nebyla příliš nápadná. Na škodu nejsou ani pohledy do zahraničí.
Jaké jsou efektivní cesty monitoringu cen?
Nejjednodušší je využít analytickou službu. Známé reporty pro sledování trhu poskytuje Karsa Monitor. Data jsou aktualizována denně a zprávy zasílané e-mailem. A nesoustředí se pouze na ceny, nýbrž také na slevy, skladovost, ekologické poplatky, akce atd. Takové komplexní systémy vám dost ušetří práci.