Ostrov pokladů

Když jsem si sedla do sálu a na oponu zářil z dataprojektoru nápis Ostrov pokladů, v podstatě jsem nevěděla, do čeho jdu. Koukala jsem do programu na obsazení, ze kterého jsem nebyla ani trochu moudrá a o to napjatěji čekala, co vlastně v příštích dvou a půl hodinách uvidím.

V Městském divadle Brno jsem zvyklá na úžasné muzikály, ovšem tenhle mě opravdu dostal. S Titanikem, který režíroval taktéž Stanislav Slovák, se absolutně nedá srovnávat. Inscenace má dvě dějové linky. Prolíná se světoznámý román Louise Stevensona Ostrov pokladů jako takový s autorovým životem. Každý herec tedy má roli jak v dobrodružném příběhu, tak skutečné realitě, ve které nepochopený Stevenson žil.

Ono propojení naprosto nenásilnou a zajímavou formou pomáhá divákovi pochopit spisovatelův život na jednoznačných postavách příběhu a zároveň poukazuje na fakt, že do svého díla vlastní život přímo vepsal a přejmenoval.

Na začátku se setkáváme s Louisem jako malým, věčně nemocným chlapcem, kdy mu tatínek vypráví tajemné historky o krvelačném a neúprosném kapitánu Flintovi, který ukryl na ostrově poklad a zabil každého, kdo věděl kam. Jediné, co po něm zbylo byla mapa. Rychle se ovšem přenášíme do doby, kdy je z Louise už dospělý muž, který se snaží živit psaním, ale odmítá ho jedno nakladatelství za druhým. Navíc má již od chlapeckého podlomené zdraví a bojuje s tuberkulózou. Rozhodne se tedy odjet do Paříže, kde se opravdu cítí svobodně a kde na něj otec nemůže naléhat, aby se živil jako právník. Právě v bohémské Paříži naráží na Fanny Osbourneovou s jejím synem Lloydem, kteří mu změní život. Jak to tak bývá, Louis se zamiluje a pro Lloyda, který ho okouzlí svým nadšením pro dobrodružné příběhy především o pirátech, začne psát právě Ostrov pokladů. Dokud jsou všichni spolu, všechno je v pořádku, ale když se zhorší Louisův zdravotní stav, je nucen se vrátit do rodného Edinburgu. Mezitím se ovšem Fanny vrátí ke svému manželovi, který je zlatokopem a doma spíš není než je, do San Francisca. Louis se nehodlá smířit s tím, že by o ni a Lloyda přišel a vydá se na cestu za nimi. Když už to vypadalo, že je Fanny neústupná a zůstane s manželem, nakonec se rozhodne odjet s Louisem, který mezitím dopsal a vydal Ostrov, do Edinburgu, kde ho z ničeho nic oslavují jako největšího spisovatele té doby. O to ale Louis nestojí a s Lloydem a Fanny se vydávají na cestu kolem světa. Paralelně s životem tohoto autora s mimořádnou smůlou, ale finálním životním vítězstvím, sledujeme i děj jeho románu, který toho v jeho životě tolik změnil.

Výpravu, která je velkolepá už sama o sobě, dokreslují i animace. Převleky z „reálu“ do „příběhu“ jsou z drtivé většiny přiznané a vyloženě diváka nakopnou, aby si uvědomil spojitost mezi postavou a její předlohou.

Opět je třeba vyzdvihnout vynikající práci orchestru a všech, kteří se podíleli na hudební složce inscenace. Písničky byly nádherné, mistrně zahrané a precizně odzpívané, když opomineme poněkud slabší pěvecký výkon Lubomíra Hrdličky coby Lloyda (v příběhu Jima).

Především exceloval v hlavní roli Aleš Slanina, který se naprosto dokonale ztotožnil jak se Stevensonem, tak s rolí Dr. Liveseye, který byl paralelou pro Louise, a dával pozor na Jima.
ostrov pokladu
Velmi mě ovšem také uchvátil výborný Jakub Zedníček jakožto starý mořský vlk John Silver a Lloydův otec Sam Osbourne.

Tuto poutavou, dobrodružnou, částečně naučnou inscenaci ve snadno stravitelné podobě vřele doporučuji všem, kteří mají rádi kvalitní muzikály, kterým Ostrov pokladů beze sporu je.

Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient